„Jiný svět, gigantické stroje a příjemné překvapení,“ hodnotí veletrh zákazníci CARACAL MACHINES 

Do mnichovského veletrhu stavebních strojů a technologií bauma 2025 zbývá už jen pár dnů a řada z vás se určitě již na tuto ohromnou akci těší. Možná ale nevíte, že veletrh má také svou asijskou obdobu s názvem bauma CHINA, která proběhla loni v listopadu v čínské Šanghaji. Tato akce je orientována výhradně na asijský trh a návštěvníkům ukazuje možnosti a technologie tamních výrobců. Vůbec poprvé vám můžeme z tohoto veletrhu přinést zprostředkované zkušenosti, a to prostřednictvím rozhovorů, které jsme vedli s vybranými stavaři a podnikateli z Čech, kteří se ho zúčastnili jako spokojení majitelé strojů SANY. Návštěvu jim zorganizovali zástupci tuzemského dealera SANY, společnosti CARACAL MACHINES. 

Pojďme se ale nejprve podívat, jak to vůbec na bauma CHINA vypadalo celkově a jak byla pojata expozice SANY, předního čínského výrobců stavebních strojů a technologií. Loňský veletrh je v kuloárech hodnocen jako jeden z nejúspěšnějších ročníků, a to jak z hlediska samotné organizace, nebo přímo na místě uzavřených obchodů (tuto metriku dodržují i v Mnichově), tak i z hlediska hodnocení návštěvníků. Od 26. do 29. listopadu navštívilo brány výstavního paláce téměř 300 000 návštěvníků ze 188 zemí světa, aby si tu prohlédli expozice od 3 500 vystavovatelů. Celková výstavní plocha činila 330 000 metrů čtverečních. 

Expozice SANY patřila k pomyslným „výkladním skříním“ celého veletrhu. Vystaveno bylo více než 140 kusů techniky včetně 51 novinek a výčet strojů pokrýval celé portfolio výrobce. K vidění byla široká plejáda kolových a pásových stavebních strojů, manipulační techniky, vrtacích a důlních zařízení, nebo nákladních vozidel. Objem obchodů, uzavřených během veletrhu na stánku SANY, atakoval neuvěřitelných 1,1 miliardy amerických dolarů. Rekordmanem byla v tomto směru skupina  Hareket Group s objednávkou strojů za více než 100 milionů dolarů. Slavnostní punc měla předávka jubilejního středně těžkého pásové rýpadla s pořadovým výrobním číslem 200 000!

Rychlý přehled novinek

V rámci více než pěti desítek novinek se návštěvníkům představila například  nová řada vysokozdvižných pracovních plošin; dále elektrická robotická rýpadla a některé obří stroje pro důlní provozy, jako například dvousettunové plně elektronicky řízené rýpadlo SANY SY2000H  s lžící o objemu 12 metrů krychlových. Centrem pozornosti byl rovněž 220tunový hybridní důlní dumper s pozoruhodnými parametry energetické účinnosti a s mimořádně nízkými provozními náklady. Další část expozice byla věnována smykem řízeným nakladačům a novinkám v oblasti elektrických strojů (pásová rýpadla SY35E, SY215E a kolový nakladač  SW956E). Nemohl chybět populární model  SY215C s děleným výložníkem, nebo modely  SY215C, SY265C ve verzi long reach. „S velkým očekáváním jsme vyhlíželi novinky v segmentu kolových rýpadel, které jsou v Čechách oblíbené. Zaujal nás model SY155W, který prošel pro rok 2025 poměrně významným faceliftem,“ dodává k vystaveným strojům Jan Slabý, produktový manažer CARACAL MACHINES. 

Výlet do budoucnosti 

Velmi propracovaně působila pasáž, věnovaná moderním technologiím a obecně budoucnosti. V oblasti digitalizace a automatizace stavebních technologií udělal výrobce SANY mílový krok dopředu. Na bauma CHINA byl vystaven koncept plně autonomního rýpadla a nová řada inteligentních technologií integrovaných do dumperů, důlních zařízení nebo manipulační techniky. Největším lákadlem bylo ovšem robotické rýpadlo s futuristickým vzhledem, představené pod názvem E-Mover. Jde o čistě elektrický koncept s využitím těch nejmodernějších technologií, který se může pyšnit nebývalou efektivitou provozu (energetická ztráta je v případě provozu E-Moveru snížena v porovnání s konvenční technikou o 78 %!) a pokročilým systémem dálkového ovládání. Velkou budoucnost přikládají v SANY strojům s nízkoemisními pohony. Celkem zde bylo k vidění na tři desítky strojů s nekonvenčními pohony (elektřina, vodík, nebo hybridní pohony).

Dojmy a zkušenosti návštěvníků

Abychom se dozvěděli nějaké osobní pocity a dojmy, vyzpovídali jsme několik účastníků veletrhu, kteří byli na akci pozváni od společnosti CARACAL MACHINES. Ta pro ně v Číně zorganizovala kompletní program. „Jsme rádi, že si naši zákazníci a partneři udělali čas a vážili s námi takto dlouhou cestu. Právě v tuto chvíli organizujeme také návštěvu baumy v Mnichově,“ prozradila Eva Kalcovská, jednatelka společnosti CARACAL MACHINES. 

Josef Lexa (zakladatel a společník v LB, spol. s r.o.)

1) Pane Lexo, s jakými pocity jste po těch pár dnech z Číny odjížděl?

Řeknu vám to takto. Pro mne to bylo jedno velký příjemný překvapení. Možná mě za to budou někteří pranýřovat, ale já jsem dost změnil názor na celou Čínu. Jakým způsobem oni jdou dopředu a co všechno za relativně krátký čas dokázali, je obdivuhodné. Nevycházel jsem z úžasu. 

2) Jak se k vám jako k Evropanům chovali? 

Velmi slušně. Bylo vidět, že si nás váží a možná byli i trochu překvapeni naším zájmem a konkrétními dotazy směrem ke strojům. Pokud jsme potřebovali cokoliv vědět, vždy se nás někdo ujal. Do všech strojů jsme se mohli podívat, hned nám dávali na sebe vizitky a nabízeli podporu. Zkrátka profesionální a přitom uctivé chování.

3) Jak byste zhodnotil veletrh z pohledu vystavovaných strojů? Co vás v tomto směru zaujalo?

Bylo vidět, že veletrh je orientovaný hlavně na asijský trh, takže tu byla spousta značek pro nás Evropany neznámých. Čína je gigantická země, takže i stroje jsou tu gigantické. To, co my tady považujeme za nejtěžší hmotnostní třídu, mám na mysli bagry, tak to je pro ně sotva střední třída. V tomto mají všechno posunuté. U těch největších strojů jste viděli i některé technologie, od kterých už se třeba v Evropě ustoupilo, ale to je dáno požadavky místního trhu. Objemy těžby v asijském regionu jsou zkrátka v úplně jiných dimenzích než u nás.

4) Co jste říkal na výstavní plochu a zázemí výrobce SANY?

Co do velikosti opravdu monstrózní, ale přitom velmi dobře a do detailu připravené. Líbil se mi jejich individuální přístup k nám a způsob, jakým byla technika prezentována. Strávil jsem tu poměrně dost času, protože sám mám sedm strojů od tohoto výrobce, takže mě zajímaly jejich novinky. Jsem opravdu rád, že mě sem Eva Kalcovská pozvala a mohl jsem být u toho. 

O společnosti LB, spol. s r.o.

Známá společnost z Karlovarského kraje se zabývá především zemními a stavebními zakázkami, autodopravou, jeřábnickými pracemi a demolicemi objektů a budov. Na trhu působí již od roku 1991 a úspěšně realizovala stovky projektů včetně celé řady speciálních zakázek včetně náročných vodohospodářských staveb. Přidruženou podnikatelskou činností je těžba nerostů v kamenolomu Lipná a provozování recyklačního střediska (třídění a recyklace stavebních hmot) Hutnický vrch. Více informací na www.lbsro.cz 

Petr Chalupecký (jednatel v AUTODOPRAVA CHALUPECKÝ s.r.o.)

1) Jaké dojmy jste si z veletrhu bauma v Číně odvezl?

Víte, já jsem se hlavně chtěl podívat do Číny jako takové. To mě zajímalo asi více než samotný veletrh. Já jsem se přeorientoval na čínské bagry, se kterými jsem maximálně spokojený. Stejně to platí i u příslušenství, které si řešíme po vlastní ose a takřka výhradně s čínskými dodavateli.

2) Proč jste se zaměřil na čínské stroje? 

Nemám příliš dobrou zkušenost s evropskými nebo americkými výrobci. Jejich stroje jsou plné elektroniky a nějakých chytrých systémů a pořád se porouchávají. Často jsme se u této techniky potýkali s problémy a řešit je už mě nebavilo. Teď mám šest let bagry SANY a řeknu vám jedno: ani jednou se ten jejich bagr nezastavil. V podstatě o nich ani nevím. To mě přesvědčilo.

3) Jaké stroje SANY tedy vlastníte?

Mám jich pět, v hmotnostní kategorii od nějakých 5 do 40 tun. Naposledy jsem na těžbu pořizoval pásovou čtyřiceti tunu a nemám na ni zatím jedinou stížnost. Stejně tak příslušenství. 

4) Zpátky k veletrhu, pokud můžete srovnávat, v čem je tato akce v Šanghaji odlišná od té evropské v Mnichově?

Plocha výstaviště mi v Číně připadala trochu menší. V Mnichově jsem byl jednou, ale pro mě ty výstavy nejsou důležité. To je všechno jen reklama. Pro mě je podstatné, když mi stroje bez problémů makají každý den na stavbě a už moc neřeším to ostatní: jakou mají barvu, jakou sedačku, co všechno mají oproti jiným navíc a tak podobně. 

O společnosti AUTODOPRAVA CHALUPECKÝ s.r.o.

Firma z Berouna se věnuje hlavně nákladní autodopravě (více než 70 nákladních vozidel), ale rovněž stavební činnosti, zemním pracím a prodeji stavebních materiálů (písky, štěrky, kačírky). Společnost vlastní několik drticích a třídicích linek, které je možné si rovněž pronajmout (s obsluhou nebo bez) a provozuje vlastní skládku a recyklační středisko. Zaměstnává více než 90 lidí s potřebnou kvalifikací. Více informací na www.dopravachalupecky.cz 

Jan Novák (provozní ředitel RKO Transportation a.s. /  člen představenstva v holdingu RKO GROUP )

1) Je něco, co vás na veletrhu bauma CHINA překvapilo?

Ano, zaujalo mě hned několik věcí. Líbí se mi jejich filozofie, že si na nic nehrajou a na rovinu říkají: děláme pro vás kvalitní stroje, které kompletujeme z dílů od prověřených výrobců a dáme vám k nim odpovídající servis a záruky. Naproti tomu takové to evropské vnímání je v tomto více povrchní.  Evropští výrobci samozřejmě také kompletují své strojů z různých dílů, mají koupené od subdodavatelů komplet podvozky nebo motory, ovšem navenek se všichni tváří, jak je to jejich vlastní výroba. Ve finále to už pak ale není žádná konkurenční výhoda. 

2) Jaký jste si z Číny odnesl pocit?

Myslím, že oni Evropě utekli v mnoha směrech. Jen když si vezmete jejich výrobní kapacity a možnosti, nebo jejich flexibilitu, s jakou dokážou reagovat na požadavky zákazníků. Samozřejmě to vše je dáno jejich velikostí, mentalitou a pracovní morálkou.

3) Co vás překvapilo na výstavní ploše výrobce SANY? 

Hlavně ten obrovský záběr, kterému jsou schopni se věnovat. Oni pod jednou značkou vyrábějí opravdu všechno. My jsme tady v Evropě zvyklí, že máme speciální výrobce na malé stroje, jiné zase na demoliční, jiní se věnují výhradně důlní technice, ale SANY? Ti dělají úplně vše, včetně třeba manipulační techniky. Co mě také překvapilo, jak daleko jsou v nových technologiích, ať už mluvíme o elektrických strojích, autonomních nebo robotických bagrech, nebo dalších technologiích. Ten vývoj jde u nich v tomto směru hodně rychle dopředu. 

4) Jak hodnotí akci po stránce organizační?

Bylo to velmi dobře připravené a celé se to odehrávalo v podobné atmosféře,na jakou jsme myslím zvyklí z našich evropských veletrhů. Ono je to ale logické, dnes už nic nového stejně nevymyslíte. Číňané se inspirují u Evropanů a naopak. Všichni si tak nějak vzájemně koukají pod prsty, jen v některých věcech jsou Číňané jinde, jak jsem už naznačil v mé první odpovědi.

O společnosti RKO Transportation a.s. 

Společnost RKO Transportation a.s. byla založena v srpnu 2024 jako další samostatná společnost v holdingu RKO GROUP. Společnost vznikla osamostatněním středisek Dopravy a Demolic od společnosti Recycling – kovové odpady a.s a zaměřuje se na nákladní automobilovou dopravu a demoliční práce. V oblasti dopravy se může opřít o flotilu více než  20 nákladních vozidel s kontejnerovými nástavbami. Pro demolice je k dispozici rozsáhlý strojový park včetně 50ti tunového demoličního rýpadla SANY SY500H s prodlouženým ramenem. Zaměstnanci společnosti mají bohaté zkušenosti s prováděním likvidací a demolic v areálech firem s vysokými nároky na bezpečnost a požární ochranu. 

„Jsme moc rádi, že jsme mohli pozvat do Číny naše zákazníky. A že s námi opravdu vyrazili! Jsou pro nás největší prioritou a snažíme se o ně pečovat i formou pozvání na takovéto veletrhy. Ve dnech, kdy vzniká tento článek, už organizujeme návštěvu baumy v Mnichově,“ říká Eva Kalcovská a Dan Vnuk doplňuje: „Velmi se těšíme, co všechno v Mnichově uvidíme a co si vyzkoušíme. Rozvíjet naši firmu nás baví a motivuje a to nejen v oblasti strojů samotných, ale i naši centrálu v Loděnici a pobočku v Hranicích na Moravě.“

Prestižní ocenění pro tuzemského dealera SANY 

CARACAL MACHINES míří do extraligy světových dealerů. V čínském Kunshanu převzali zástupci společnosti Jan Slabý a Daniel Vnuk prestižní ocenění SANY Milestone Award, které je udělováno za dosažení významného milníku při prodeji strojů v tonáži nad 15 tun.  

Stále se u nás něco děje

Další aktuality

Čína 2025 - Dealer Summit (30.6-4.7.2025)

Novinky
Číst více
21/07 2025

Traktoriáda Žebnice 19.7.2025: tým CARACAL MACHINES byl u toho!

Novinky
Číst více
19/07 2025

Novinky SANY 2025: díl 7 – SY175W Kolové rýpadlo nové generace

Novinky
Číst více
11/07 2025

Newsletter – Buďte stále v obraze

Přihlaste se k odběru našich newsleterů a už vám neunikne žádná novinka v nabídce strojů a příslušenství.
Navíc se jako první dozvíte o chystaných akcích včetně pozvánek na ně.

Přihlásit
Odběr newsletteru lze kdykoliv odhlásit.